Jakaś część osób oczytanych dość dobrze wie o tym, że żyjemy w czasach dość ciekawych, a dokładniej teraz spotyka się nawet twórców blogów, którzy to uczą jak wypełniać karty przekazania odpadów, czy też tego jak zawiesza się działalność gospodarczą na czas określony. Nauki tego rodzaju są nawet zaskakująco ważnymi, bo dzięki nim konkretny przedsiębiorca wie, które rubryki powinien wypełnić, a które pominąć. Jeśli zaś się tego nie pamięta pomimo lat, to w bardzo łatwy sposób można powrócić do nagrania ukazującego poprawne wypełnianie tego typu karty. Wiele znaczy też i to, że od stycznia zmieniają się zasady, a dokładniej karty przekazywania odpadów w jakimś stopniu staną się tymi jeszcze bardziej drobiazgowymi i chodzi tu rzecz jasna głównie o biznesy powiązane z samochodami, maszynami budowlanymi i maszynami rolniczymi. W maszynach tych spotyka się silniki diesla i układy hydrauliczne, czasami nawet dość złożone. Serwisowanie i obrót autami, oraz maszynami stanie się opcją utrudnioną, bo znacznie mniejszą liczbę odpadów będzie można uznać za te nie objęte kartą już w styczniu roku 2023. Właśnie w tym tkwi znaczące utrudnienie, bo tych odpadów nie przekazuje się od tak sobie bez jakiegoś kosztu, czyli utylizacja kosztuje.
- Odpady trzeba przetransportować do firm zajmujących się ich utylizacją,
- Firmy te muszą je w odpowiedni sposób składować w dedykowanych pojemnikach,
- Do utylizacji używać specjalnych płynów o zalecanym składzie,
- Muszą też dokumentować proces utylizacji i to zgodnie z normami prawnymi.
Polityka krajów UE.
Zasady dotyczące karty przekazywania odpadów zmieniają się na przełomie lat 2022 i 2023 głównie ze względu na to, że politycy chcą chronić w o wiele bardziej dokładny sposób środowisko naturalne, a ono jest rzecz jasna bardzo ważne, bo pewnym osobom mieszkającym dość blisko parków krajobrazowych zapewnia zyski i to na poziomie znacznym. Jakiś czas temu te zyski nieco ograniczali ludzie pozbywający się odpadów tam gdzie popadnie, czyli nawet w lesie, ale na chwilę obecną znacznie większa liczba odpadów podlega utylizacji. Doskonale to widać na przykładzie oleju smażalnego używanego w zakładach gastronomicznych. Ponad dwie dekady temu spuszczano go w toaletach, a dziś trzeba takowy zdawać specjalnym firmom zajmującym się jego utylizacją i gromadzić dokumenty takie jak faktury, które jasno stwierdzają jaką ilość i kiedy odebrano do utylizacji. Jeśli zaś chodzi o oleje używane w przemyśle motoryzacyjnym, czyli oleje silnikowe do benzyniaków i diesli, to w ich przypadku prawo jest jeszcze bardziej szczelnym, bo te konkretne płyny nie mogą być od tak sobie wylewane do toalety lub do typowego śmietnika. Tego już od dłuższego czasu zabrania prawo i to szczelnie, choć lepiej się je egzekwuje w sporych miastach.
Zakłady galwanizacyjne.
Karty przekazywania odpadów są szczególnie istotnymi, jeśli chodzi o zakłady zajmujące się galwanizacją na skalę masową. Jednym słowem te zakłady zużywają dosłownie tony dość toksycznych substancji, a od stycznia roku 2023 większa ilość tych substancji musi być utylizowana. Mowa tu konkretnie o tym, że te zakłady będą baczniej obserwowane przez inspektorów i urzędników zajmujących się kartami przekazania odpadów. Nie będą jedynie sprawdzać poprawności wypełnianie tych właśnie kart, ale też i tego jak wypełnianie tych konkretnych kart ma się do stanu faktycznego. Mowa tu dokładnie o tym, że dane z karty mają się pokrywać z tym, co przekazano firmom zajmującym się utylizacją rozmaitych substancji żrących. Takie kontrole stanu faktycznego będą bardziej dokładnymi zwłaszcza w sporych i średnich miastach, bo w mniejszych urzędnicy są tylko raz na jakieś trzy lata, bo trochę czasu tracą na dojazd do mniejszego miasta i co równie ważne dokładnie w tym samym czasie mogliby skontrolować o te kilka firm więcej w najbliższej okolicy. Te aspekty są istotne, ale i tak kontrole muszą być dostatecznie częste.
Mechanicy samochodowi.
Nie da się ukryć tego, że mechanicy samochodowi od lat mają sporo utrudnień powiązanych z kartami przekazywania odpadów, bo utylizują olej silnikowy, oleje ze skrzyń biegów, oleje które spotyka się w systemach hydraulicznych zabudowy specjalistycznej. Taka zabudowa może być jedynie tą uchylną skrzynia ładunkową. Jednym słowem w tym konkretnym biznesie ta liczba substancji utylizowanych jest znaczną i co jakieś kilka lat się powiększa. Prawda tkwi też i w tym, że stale rosną koszty związane z utylizowaniem odpadów.
Na czym polega utylizacja?
Osoby poprawnie wypełniające karty przekazania odpadów raczej niezbyt wiele wiedzą o procesie utylizacji, tylko przekazują coś takiego jak zużyty olej silnikowy z pewnej ilości pojazdów. Właśnie z niego najpierw odfiltrowuje się te odpady stałe i rzecz jasna można to robić za pomocą specjalnych sit i filtrów. Nie każdy płyn poddaje się takiemu procesowi, a potem rzecz jasna przychodzi pora na preparat chemiczny lub biologiczny, który to neutralizuje składniki toksyczne w płynie. Preparaty te z roku na rok niestety stają się droższymi, bo ich produkcja jest dość skomplikowana. Wiele znaczy też i to, że ta chemia co kilka lat musi stawać się o wiele doskonalszą.