Istotne wzmianki
Polskie prawo wyraźnie wspomina o tym, że kasacja auta jest osiągalną wtedy gdy jego masa wynosi 90% tego, co jest zapisane w dokumentach konkretnego egzemplarza. Jeśli zaś w naszym przypadku jest inaczej, to powinniśmy sprzedać całą resztę komuś chętnemu, po to by przedstawić odpowiedni dokument w wydziale komunikacji i wyrejestrować pojazd. Ten konkretny efekt można uzyskać, bo istnieją specjalne skupy aut i co równie ważne właściciele tych firm interesują się nawet egzemplarzami bez silników i bez wnętrza. One nadal mają wiele części, które da się sprzedać legalnie, a przedsiębiorcy obracający samochodami i częściami do nich mają doradców, dzięki którym w sensie prawnym dobrze klasyfikują każdy zakup.
Drobiazgi niebezpieczne dla środowiska
W czasach obecnych kasacja auta to także utylizacja oleju ze skrzyni biegów, z jednostki napędowej, z układu pompy wspomagania i z mechanizmu różnicowego. Te płyny w trakcie trwania kasacji trzeba rzecz jasna przelać do specjalnych pojemników i oddać do firm, które zajmują się utylizacją zgodną z wymogami prawa. Dokładnie te same przepisy dotyczą samochodów osobowych i ciężarowych, ale problem zaczyna się robić wtedy gdy posiadamy niekompletny pojazd lub wrak. Najprościej jest wtedy taki sprzedać do skupu aut, bo wtedy podpisujemy umowę, a nawet dostajemy pieniądze za użyteczne części. Rzecz jasna nie ma tego zbyt wiele, bo w przypadku wiekowego i nie kompletnego auta kompaktowego nie ma co marzyć o tym znacznym zysku, ale zawsze coś z tego jest. Z drugiej strony poza tym niewielkim zyskiem nie musimy się martwić tym, co będzie dalej z niekompletnym autem w sensie urzędowym, bo to już zmartwienie personelu ze skupu aut. Kluczowe znaczenie ma też i to, że wielu z nas chce się zasadniczo pozbyć problemu w szybki i łatwy sposób, a nie kombinować tak, by każdą ze sprawnych części auta sprzedać jak najdrożej, bo to strata czasu i dodatkowo jakaś praca.
Części
Praktycznie każda kasacja auta jest powiązana z odzyskiwaniem części, które mogą w sposób legalny zostać sprzedane. Mowa tu o fotelach, a nawet drobiazgach z boczków drzwiowych i deski rozdzielczej. Każdy nie uszkodzony element ma jakąś wartość, a ona jest powiązaną i z samym modelem i niekiedy nawet z wersją takiego modelu. Jednym słowem nawet auto niekompletne można odsprzedać dalej i szybko uzyskać dokument na podstawie którego można wyrejestrować pojazd. Największy problem w tym wszystkim stanowią egzemplarze aut, które to mogą być jedynie dawcami części i to tylko ze względu na przyczyny natury finansowej. Takie samochody nie powinny i nie mogą znowu trafić do obiegu, choćby ze względu na to, że ich odbudowa zgodna z wymogami jest zbyt drogą. Właśnie dlatego ludzie obracający autami na części wiedzą co robić, po to by zakupić takie auto i by go nie rejestrować na siebie nawet na jakąś niezbyt długą chwilę. Problem w tego typu przypadkach może stanowić tylko to, że prawo się zmienia i to w dość chaotyczny sposób, czyli zakupienie auta na części jest raz na jakiś czas powiązane z utrudnieniami.
Prawo
W Polsce obecnie istnieje obowiązek rejestrowania auta w ciągu trzydziestu dni od jego zakupu, ale to prawo jest specyficzne. Mowa tu konkretnie o tym, że w przypadku auta zabytkowego, którego naprawa jest dość zawiłym procesem można postarać się o to wyłączenie z eksploatacji chyba na dowolny czas. Jeśli zaś auto nie ma statusu zabytku to i tak na jego odbudowę można mieć maksymalnie rok kalendarzowy, a w tym czasie można ten nie ukończony samochód odsprzedać jakiejś firmie lub osobie prywatnej. Jednym słowem luki prawne nadal istnieją i będą istnieć jeszcze przez wiele lat. Tak będzie bo środowiska powiązane z ludźmi obracającymi samochodami i częściami do nich chcą tego, by ten biznes był jak najmniej skomplikowanym, czyli by kasacja auta mogła dotyczyć jedynie czegoś takiego jak karoseria całkowicie ogołocona z użytecznych części. Tak zapewne nie będzie, bo trzeba udokumentować to, co stało się z płynami eksploatacyjnymi z konkretnego egzemplarza, a takie dokumentowanie to przedstawianie faktur w urzędach.
Utylizacja płynów
Kasacja auta musi być powiązaną z tym usunięciem płynów eksploatacyjnych, a takowe trzeba zlać do odpowiednich pojemników. Potem zaś musi takowe odebrać ta wyspecjalizowana firma, a taka przez jakiś czas gromadzi te płyny, a potem poddaje je procesowi degradacji chemicznej lub biologicznej, używając do tego specjalnych środków. Taka firma to często przedsiębiorstwo odrębne, które też musi funkcjonować zgodnie z normami prawnymi.
Inne ważne sprawy
Prawda tkwi też i w tym, że kasacja auta niezależnie od tego jak się ona odbywa to też i pewnego rodzaju wyzwanie logistyczne. Mowa tu o tym, że często używa się zgniatarek do aut i to w wielu krajach świata, bo jeśli po aucie pozostaje tylko ogołocona karoseria, to najlepiej jest wtedy gdy na składzie zajmuje ona jak najmniej miejsca.. Wiele znaczy też i to, że walczy się o to, by dosłownie każdy kilogram stali z kasowanego samochodu ponownie trafił do obiegu, bo złom stalowy znacząco obniża koszty produkcji tego stopu.