Wygoda i komfort są zapewniane przez każdy pojazd. Trzeba przyznać, że bez pojazdów wiele osób miałoby utrudnione życie. Każdy kierowca powinien jednak w sposób świadomy podejść do obsługi swojego pojazdu, zwracając także uwagę na to, co oznaczają świecące się kontrolki w samochodzie. Co należy na ich temat wiedzieć?
Kontrolki na desce rozdzielczej
Przekręcając kluczyć w stacyjce, cała deska rozdzielcza na kilka chwil rozjaśnia się feerią różnych barwa, jakie po chwili gasną. To kontrolki w aucie, które powinny wszystkie zgasnąć. Jednak nie zawsze tak się dzieje i niektóre wciąż pozostają zapalone. Warto się tym zainteresować, ponieważ może to być znak, że z samochodem dzieje się coś niedobrego.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, na jaki dokładnie kolor świecą się kontrolki w samochodzie. Wyróżnia się trzy kolor:
- zielony – znak, że w samochodzie włączyła się funkcja, którą nie trzeba się przejmować;
- pomarańczowe – w samochodzie mogło dojść do jakiejś awarii lub wystąpiło zagrożenie, które wymaga skontrolowania w serwisie;
- czerwone – niebezpieczeństwo lub poważna awaria, jeżeli taka kontrolka zaświeciła się w trakcie jazdy, należy samochód natychmiast zatrzymać.
W samochodzie doszło do awarii
Niekiedy bywa tak, że czerwona kontrolka nie gaśnie po włożeniu kluczyka do stacyjki. W takim przypadku nie można bagatelizować sytuacji i jazda nie jest dozwolona. Jeżeli jednak zaświeci się ona w trakcie jazdy, należy niezwłocznie przerwać jazdę. Jej kontynuowanie może doprowadzić do wypadku na drodze, czego konsekwencją może być nawet utrata życia.
Błędem, który może do tego doprowadzić, jest awaria hamulców. Jeżeli na desce rozdzielczej widać symbol dwóch łuków i znajdującym się w środku łukiem lub literą P, trzeba wykazać się ostrożnością. Całkiem możliwe, że ma się do czynienia z nikim poziomem płynu hydraulicznego. W pierwszej kolejności należy jednak sprawdzić, czy hamulec został zwolniony. Bywa niekiedy tak, że kierowca po prostu zapomina tego hamulca zwolnić.
Olej – chyba każda osoba doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest ten środek smarny dla samochodu. Utrzymanie odpowiedniego poziomu jest bardzo ważne. Jeżeli jednak na kontrolce zaczęła palić się kontrolka, która przez wielu potocznie nazywana jest oliwiarką, to znaczy, że poziom tego płynu jest ekstremalnie niski. Należy zadbać o jego uzupełnienie. Przy czym nie ma co czekać do tego, że przy wolnej chwili. Jeżeli olej nie zostanie od razu uzupełniony, będzie można doprowadzić do zatarcia silnika. Tego typu kontrolka zapala się tylko wtedy, jeżeli tego oleju praktycznie nie ma w zbiorniku.
Czy mój samochód jest popsuty?
Nie każda czerwona kontrolka oznacza to, że samochód nadaje się już tylko na złom. Czasem ma się do czynienia z usterką, którą będzie można szybko naprawić. Niekiedy jednak sytuacja będzie znacznie poważniejsza. Dowodem na to jest czerwona kontrolka od akumulatora. Jej zapalenie może oznaczać to, że ma się do czynienia z niskim poziomem ładowania. Powodem tego typu sytuacji może być awaria instalacji elektrycznej w pojeździe. Ewentualnie mogło dojść również do awarii alternatora. Każda z tych sytuacji na pewno wymaga skonsultowania z warsztatem samochodowym.
Na desce rozdzielczej pokazał się termometr, który „pływa” w wodzie. Wielu kierowców zauważa u siebie ten błąd w czasie jazdy. Co muszą oni zrobić? Zatrzymać samochód najszybciej jak się tylko da. Tego typu kontrolka oznacza to, że temperatura płynu chłodniczego jest zbyt wysoka. Kierowcy potocznie mówią, że płyn im się gotuje. W tym momencie samochód należy natychmiast zatrzymać i uzupełnić brakujący płyn. Jeżeli ta kontrolka miga oznacza to fakt, że płynu w zbiorniku nie ma w ogóle. Bez płynu nie można pozwolić sobie na jazdę, dlatego należy samochód zatrzymać.
Układ wspomagania można teraz znaleźć tak naprawdę w większości pojazdów, jakie jeżdżą po ulicach. Jeżeli na desce rozdzielczej wyświetla się kontrolka, która przypomina w swoim kształcie kierownicę, oznacza ona awarię systemu wspomagania.
W samochodzie coś może dziać się niedobrego
Żółte kontrolki na desce rozdzielczej można określić jako te, które oznaczają, że warto udać się do warsztatu na diagnostykę. Może jeszcze nie ma się do czynienia z awarią. Jednak całkiem możliwe, że niedługo będzie miało się z nią do czynienia.
Kontrolka EPC świecąca się na żółto oznacza fakt, że coś zaburza pracę układu napędowego. W tym momencie nie trzeba przerywać jazdy, ale szybka wizyta u mechanika nie zaszkodzi. Żółta kontrolka z napisem ABS może oznaczać awarię, która doprowadzi do tego, że podczas hamowania dojdzie do blokady kół. Całkiem możliwe, że siła hamowania w tym momencie została zaburzona. Na desce wyświetlać się może symbol auta z dwoma zygzakami, który w momencie hamowania powinien pulsować. Jest to symbol prawidłowo działającego systemu przeciwpoślizgowego lub systemu trakcji. Jeżeli jednak w trakcie jazdy świeci ona na stałe, pomimo hamowania, oznacza to awarię.
Warto przyglądać się komunikatom, jakie wyświetlają się na desce rozdzielczej.