Trudna jazda na suwak w Polsce, wysokie liczby kolizji

Do 2019 roku, jazda na suwak, świadczyła tylko o uprzejmości innego kierowcy. Poruszając się w tym samym kierunku co Ty, ale na sąsiednim pasie, wpuszczał Cię, kiedy zauważył zator sąsiedniego pasa. Zmieniło się to 6 grudnia 2019 roku, od kiedy musimy stosować się do nowych przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Ich wprowadzenie, ma na celu udrożnienie zakorkowanych dróg, zmniejszenie zatorów i rozciągnięcie ich na kilka skrzyżowań.

Zasady te, zostały u nas wprowadzone stosunkowo niedawno. Sprawdzają się u nas, zmniejszają korki, oraz sprawiają, że ruch odbywa się w znacznie płynniejszym tempie. Nasi sąsiedzi, np. Niemcy, stosują je już od dawna, twierdzą, że to sprawdzone, potrzebne, a nawet niezbędne w ich codziennym życiu rozwiązanie.

Zasady jazdy na suwak

Zgodnie z wprowadzonymi przepisami ustawy, musimy stosować się, do kilku nowych zasad:

  • pas, którym jedziesz, musisz wykorzystać do końca, całą jego długość,
  • nie przyśpieszaj, nie zwalniaj, musisz utrzymywać taką samą prędkość, jaką podtrzymuje jadący obok Ciebie kierowca, uzyskujesz pierwszeństwo dopiero przed samym końcem swojego pasa,
  • jeżeli to Twój pas się kończy, koniecznie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem, chęć zmiany pasa, ale pomimo uzyskanego pierwszeństwa, upewnij się, czy nie stwarzasz zagrożenia dla innych pojazdów,
  • w przypadku, gdy to Twój pas ma dalej swoją kontynuację, obowiązkowo musisz wpuścić jeden samochód, który porusza się na sąsiednim, kończącym się pasie,
  • nie ma pierwszeństwa kierowca zjeżdżający z pasa, jeśli sąsiedni kierowca umożliwił już wjazd innemu pojazdowi,
  • zmienione przepisy, mają zastosowanie na drodze o co najmniej dwóch pasach ruchu, przy znacznie zmniejszonej prędkości pojazdów.
  • jeżeli pas nie kończy się, a np. przechodzi w pas do skrętu, zasady jazdy na suwak nie mają miejsca.
  • jeżeli pas drogi przechodzi w bus pas, mają zastosowanie obowiązki jazdy na suwak.

Pamiętać trzeba, że przywilej pierwszeństwa, przysługuje tylko jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które są z sobą połączone. Istotną i wartą do zapamiętania jest zasada, że pierwszeństwo uzyskujemy tylko w miejscu, gdzie bezpośrednio kończy się pas, a nie na całym jego odcinku.

Musimy być też przygotowani na sytuację, gdy zator ma miejsce na drodze trzypasmowej. W takim przypadku kierowca z pasa środkowego, ma obowiązek wpuszczenia dwóch samochodów. Najpierw tego ze swojej prawej strony, a następnie z lewej. Istotną sprawą, jest trzymanie się zasady, że wpuszczamy tylko po jednym samochodzie. W przypadku zbyt „życzliwej” postawy stworzymy zator na pasie, którym właśnie się poruszamy.

Pamiętajmy też, że zasada jazdy na suwak, obowiązuje tylko, jeśli kierowcy znacznie zmniejszyli prędkość swoich pojazdów. Przy szybkościach normalnych, przepis ten nie obowiązuje.

Jazda na suwak czy musi być znak?

Znak D-56 informuje o zbliżaniu się do miejsca, gdzie obowiązuje zasada jazdy na suwak. Jednak nie tylko tak oznaczone miejsca, nakazują nam stosowanie się do tych zasad.

Wszystkie niespodziewane sytuacje na drodze, czyli wypadek drogowy, roboty drogowe czy awaria samochodu tarasującego pas drogowy, wymuszają na nas stosowanie się do zasady jazdy na suwak. Kierowca, jeśli tylko zauważy jakiekolwiek niebezpieczeństwo, zobligowany jest do znacznego zmniejszenia prędkości i zastosowania się do zasad, o których tu piszemy. Pamiętaj, że jest to obowiązek, a nie przywilej, nawet wtedy, gdy nie uprzedza go żaden znak drogowy.

Kontrowersyjne interpretacje, podawane przez kierowców

Większość kierujących, znakomicie zna zasady jazdy na suwak. Schemat zamka błyskawicznego, potocznie zwanego suwakiem, oraz kilka prostych definicji, to wszystko, co musimy zapamiętać.

Są jednak osoby, które usłyszały tylko coś, o pierwszeństwie pojazdu poruszającego się pasem, który niebawem się zakończy. Mając tylko taką wiedzę, wymuszają  pierwszeństwo, stwarzając jednocześnie  duże niebezpieczeństwo na drodze.

Niektórzy kierujący w ogóle nie słyszeli (a przynajmniej tak twierdzą) o wprowadzonej zasadzie jazdy na suwak. Nie wpuszczają żadnych pojazdów. Trzeba tu przypomnieć, że gdyby w takim przypadku doszło do kolizji, policjant z całą pewnością wskaże go, jako winnego tego zdarzenia.

Spotkać się można także z wjeżdżaniem na sąsiedni pas, przez parę samochodów. W takim przypadku idee zasady jazdy na suwak tracą swój sens i założenia. Poza tym powodują niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji. Kierowca wpuszczający, znając przepisy ruchu drogowego, może nie spodziewać się następnych pojazdów. Może ruszyć po przepuszczeniu pierwszego. Tu także winni, łatwi będą do wskazania i ukarania.

Niezbyt dokładne zaznajomienie się z nowymi przepisami, powoduje, że kierowcy niepotrzebnie tamują ruch. Przypominamy! Zasada jazdy na suwak, obowiązuje tylko przy znacznie zmniejszonej prędkości pojazdów. Nie ma potrzeby i konieczności stosowania jej, gdy ruch odbywa się w normalnym tempie. Nawet wtedy, gdy postawiony jest znak D-56.

W taryfikatorze mandatów nie ma jeszcze pozycji zasada jazdy na suwak. Wszyscy ci, którzy ignorują te przepisy, nie mogą jednak czuć się bezkarni. Uniemożliwienie wjazdu innym pojazdom lub utrudnienie ruchu, tak zakwalifikują ten czyn panowie w białych czapeczkach. Wysokość mandatu, opiewać może, nawet na 500 złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter the text from the image below