Webasto, nieocenione ogrzewanie postojowe?

Ogrzewanie w samochodach osobowych, ciężarówkach i autobusach realizowane jest poprzez pobieranie energii cieplnej, którą wytwarza silnik spalinowy. Oznacza to, że możliwość korzystania z ciepła ograniczona jest tylko do okresu jazdy, na postoju ogrzewanie wnętrza jest niemożliwe. Aby rozwiązać ten problem i umożliwić działanie ogrzewania także na postoju, wprowadzono tak zwane Webasto. Jest to system ogrzewania zużywający paliwo znajdujące się w zbiorniku, który może działać całkowicie niezależnie od pracy silnika pojazdu.

Jak działa ogrzewanie wnętrza w samochodzie?

Kontynuując rozważania na temat działania systemu ogrzewania kabiny we wszelkich pojazdach z silnikami spalinowymi, przyjrzymy się sposobowi dostarczania ciepła do środka. Jak wspomnieliśmy ciepło pobierane jest bezpośrednie z układu chłodzenia silnika, co w przypadku powszechnych dziś silnikach chłodzonych cieczą jest bardzo proste do wykonania. Wystarczy tylko doprowadzić przewody z płynem do elementu zwanego nagrzewnicą, który znajduje się zwykle w desce rozdzielczej, a następnie przepuścić przez niego powietrze wpływające do środka auta.

Regulacja jest bardzo prosta i polega albo na zmianie tempa przepływu chłodziwa (wykorzystując do tego celu zawór), albo też poprzez przymykanie odpowiednich klap w zespole nawiewu, co powoduje zmianę kierunku przepływu powietrza – może ono omijać nagrzewnicę, przechodzić przez nią tylko częściowo, albo w całości. Dopóki pracuje silnik płyn krąży w układzie, co zapewnia również jego docieranie do nagrzewnicy w kabinie.

Dlaczego ogrzewanie nie działa przy wyłączonym silniku?

Płyn w ruch wprawia urządzenie zwane pompą wody, które napędzane jest przez sam silnik. Znakomita większość pojazdów nie posiada żadnej dodatkowej pompy, tak więc po zgaszeniu jednostki napędowej obieg płynu ustaje. Nawet jeśli włączymy zapłon i dmuchawę, już po chwili do środka zacznie napływać zimne powietrze. Dlaczego tak się dzieje, pomimo tego że silnik jest nadal rozgrzany po jeździe? Wynika to właśnie z braku przepływu cieczy chłodzącej, której obieg nie jest już wymuszany pracującą pompą wody. Niektóre samochody premium posiadają dodatkową pompę elektryczną, która jest w stanie utrzymać obieg chłodziwa nawet gdy silnik nie pracuje. Jednak nawet w tym przypadku ogrzewanie będzie działać jedynie przez pewien czas, dopóki całe ciepło ze zgaszonego już silnika nie zostanie wykorzystane. Nie można też w ten sposób nagrzać wnętrza gdy pojazd jest zimny po nocy, a właśnie w tym celu najczęściej wykorzystujemy ogrzewanie postojowe, potocznie nazywane Webasto.

Webasto – jaki jest jego sposób działania?

Aby nagrzewać wnętrze pojazdu na postoju nie można polegać na cieple pochodzącym z silnika spalinowego. Dlatego konieczne jest jego dodatkowe źródło. W tym celu właśnie postało ogrzewanie postojowe, które działa poprzez zużywanie paliwa znajdującego się w baku auta. Najbardziej popularnym producentem systemów takiego ogrzewania jest niemiecka firma Webasto, stąd często tak określane są te systemy. Jednak na rynku można znaleźć również inne firmy, takie jak na przykład:

  • Eberspacher
  • Truma
  • Heater Plus
  • Ateso
  • Defa
  • Autoterm

Moduł ogrzewania postojowego znajduje się zwykle pod maską, choć w pojazdach takich jak ciężarówki i autobusy (wyposażanie w Webasto w standardzie) mogą być ulokowane w innych miejscach. Doprowadzone jest do niego paliwo z baku za pomocą dodatkowej elektrycznej pompki (ogrzewanie może działać zarówno na benzynie jak i oleju napędowym), a także prąd z akumulatora. W przypadku tak zwanego Webasto mokrego do modułu dochodzą także węże układu chłodzenia, a w obiegu znajduje się również dodatkowa pompa elektryczna. Po uruchomieniu systemu dochodzi do rozgrzania elementu palnika za pomocą prądu z akumulatora, po czym na ów element podawane jest paliwo, które ulega zapłonowi i spaleniu. Tak generowane jest ciepło, które następnie przekazywane jest na układ chłodzenia, albo wdmuchiwane bezpośrednio do wnętrza kabiny, zależnie od rodzaju ogrzewania zastosowanego w danym pojeździe.

Webasto suche i mokre – czym się różnią?

Wspomniane wcześniej dwa rodzaje ogrzewania postojowego są kluczowe dla jego działania. Webasto suche oznacza układ, w którym wygenerowane ciepło trafia bezpośrednio do kabiny pojazdu. Zazwyczaj w tym celu montowana jest specjalna kratka nawiewu, jak jest to zrealizowane w pojazdach ciężarowych. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o utrzymanie odpowiedniej temperatury w środku, gdzie zwykle kierowca śpi w trakcie swojej trasy. Nagrzewanie silnika jest kwestią wtórną, ponieważ ten zostanie przez kierowcę uruchomiony dopiero po wielu godzinach odpoczynku. Innym rozwiązaniem jest Webasto mokre, które nazywa się tak z powodu przepływania przez moduł cieczy chłodzącej. W tej sytuacji ogrzewany jest przede wszystkim silnik, co ułatwia jego bezproblemowy start w mroźne poranki. Właśnie z tego powodu system ten montowany jest bardzo często w autach pochodzących z rynku skandynawskiego, a zwłaszcza w tych które wyposażono w silniki diesla. Mokre Webasto również ogrzewa kabinę, ponieważ gorący płyn dostanie się również do nagrzewnicy. Wystarczy że instalacja poda napięcie na wentylator nawiewu, by z kratek popłynęło ciepłe powietrze. Jednak głównym zadaniem mokrego ogrzewania postojowego jest dostarczanie ciepła do silnika spalinowego, by ułatwić jego rozruch.

Kiedy przydaje się ogrzewanie postojowe?

Wykonywanie długich tras wymaga odpoczynku, a w przypadku kierowców zawodowych czas przerw i snu jest regulowany prawnie. Silnik spalinowy nie może pracować non stop przez kilka godzin, dlatego też w ciężarówkach i autobusach ogrzewanie postojowe jest montowane w standardzie. Przydaje się również kierowcom taksówek, którzy podczas dłuższych postojów nie muszą zmagać się z szybko spadającą temperaturą w kabinie samochodu. Kierowcom zwykłych aut osobowych Webasto jest natomiast bardzo przydatne do ułatwienia rozruchu silnika podczas silnego mrozu. Jest to najbardziej istotne dla posiadaczy silników diesla, które gdy są już nieco zużyte mogą mieć niemałe problemy z zimnym startem. Dodatkowo Webasto pozwala na ogrzanie wnętrza pojazdu, a więc odparowanie szyb i roztopienie na nich lodu, dzięki czemu poranne przygotowanie samochodu do jazdy jest szybkie, łatwe i przyjemne.

Ważna rola ogrzewania postojowego w autobusach

Autobusy miejskie oraz autokary jeżdżące na dłuższych trasach wyposażane są w Webasto jeszcze z jednego powodu. Autobus jest pojazdem o bardzo dużej powierzchni, a pasażerowie podczas podróży nie mogą marznąć. Natomiast ciepło wygenerowane przez silnik spalinowy w trakcie jazdy może być niewystarczające, by nagrzać i utrzymać komfortową temperaturę w tak dużej kubaturze. Dlatego też ogrzewanie postojowe, nierzadko nazywane w autobusach „piecem”, w okresie mroźnych zim może pracować cały czas, również w trakcie normalnej jazdy. W przypadku autobusów miejskich natomiast, które po wykonaniu każdego przejazdu liniowego oczekują przez pewien czas na pętlach, Webasto zapewnia utrzymanie ciepła w kabinie pasażerskiej gdy silnik jest wyłączony.

Czy można doposażyć auto w Webasto?

Ogrzewanie postojowe jest niezwykle przydatnym rozwiązaniem, w okresie zimowym może stanowić nieocenioną pomoc. Pozwoli na odpalenie silnika w największy mróz, usunie szron z szyb, nagrzeje wnętrze byśmy mogli od razu komfortowo rozpocząć podróż. Niestety nie każde auto jest wyposażone w Webasto, czy można więc doposażyć pojazd w taką instalację? Na ogół tak i nie trzeba w tym celu wykonywać karkołomnych przeróbek. Spora ilość samochodów mogła być fabrycznie wyposażona w ogrzewanie postojowe, wystarczy więc zakupić na rynku wtórnym oryginalną instalację wraz z modułem grzejnym i zamontować ją w aucie. Fabryczne rozwiązanie będzie bardzo proste w dopasowaniu, co spowoduje że operacja nie będzie droga w przypadku zlecenia jej warsztatowi samochodowemu. Pojazdy które nigdy Webasto nie posiadały to nieco większe wyzwanie, w tym przypadku można zakupić albo uniwersalną instalację, albo dopasować ją z innego modelu samochodu. Może to jednak wymagać wykonania całego szeregu przeróbek i zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter the text from the image below